Aantal kabelinternetters groeit niet meer

Maandag, 2 augustus 2004   - Internetters die overstappen op breedbandinternet kiezen voornamelijk voor adsl. De markt voor kabelinternet lijkt te zijn uitgegroeid.

Door Edwin Feldmann

Ten opzichte van 2003 is het aantal kabelinternetters nagenoeg gelijk gebleven terwijl het internetgebruik via een adsl-verbinding met 9 procent is toegenomen, zo constateert onderzoeksbureau Heliview in de ICT Consumer Monitor.

Mensen die overstappen op adsl of kabelinternet doen dit vooral uit kostenoverwegingen. Als tweede argument wordt de snelheid genoemd. 47 Procent van de ondervraagden zegt voor adsl te kiezen vanwege de snelheid. Bij kabelinternet is de snelheid voor 36 procent een belangrijk argument.

Opvallend is overigens dat de kosten ook de belangrijkste reden zijn om een analoge of isdn-verbinding te houden. Van de duizend ondervraagde huishoudens zegt 11 procent in het komende jaar naar een ander type internetverbinding over te stappen. Bij de analoge internetters is Het Net de populairste provider, stelt Heliview. Bij kabelinternet is @Home favoriet en bij de adsl-internetters Planet Internet.

7 Procent van de internetters wil binnenkort overstappen naar een andere provider. Volgens de onderzoekers stijgt het aantal mensen dat van internetprovider wil switchen. Mogelijk komt dit onder meer door de prijzenslag in de adsl-markt.

Onlangs schetste Telecom Paper een zelfde beeld van de breedbandmarkt. Het totaal aantal adsl-aansluitingen zou eind vorig jaar op 951.000 zijn uitgekomen, waarvan KPN het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. Kabel zou blijven steken op 940.000 aansluitingen.


Bron: Webwereld

Klik hier om terug te gaan naar de startpagina